Wege u dzieci

Jeśli zastanawiasz się czy dieta wegetariańska będzie odpowiednia dla twojego dziecka, to mam dla ciebie dobrą wiadomość, będzie. Najważniejsze, żeby opierała się na różnorodnych i jak najmniej przetworzonych produktach. Wtedy organizm twojego dziecka będzie nasycony witaminami, antyoksydantami, składnikami mineralnymi, aktywnymi związkami biochemicznymi, takimi jak kurkumina, likopen, sulforafan czy glutation, co  zapewni mu prawidłowy i harmonijny rozwój.

Dieta oparta w większości na roślinach wspiera prawidłowe działanie całego ciała. Nie rozregulowuje układu hormonalnego, dostarcza zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, jest znacznie mniej zanieczyszczona i zawiera mniej cholesterolu niż dieta tradycyjna. To sprawia, że żywiąc się w ten sposób łatwiej uniknąć chorób wynikających z nieprawidłowego odżywiania, takich jak otyłość, cukrzyca, choroby serca, próchnica, nowotwory, obniżona odporność organizmu czy stany obniżonego nastroju.

Nie musisz martwić się o niedobory białka, wapnia, żelaza czy cynku. Rośliny są w stanie zapewnić wszystkie te substancje. Musisz tylko odpowiednio dobierać to, co trafi na talerz twojego dziecka. Najlepiej, żeby warzywa i owoce zapełniały jego większość, a produkty białkowe i z pełnego ziarna były dodatkami. W diecie roślinnej musisz pamiętać o suplementacji witaminą B12, witaminą D3 oraz kwasami DHA pochodzących z alg hodowlanych oraz o jedzeniu produktów bogatych w jod.

Poniżej przedstawiam ci 10 produktów roślinnych, które już dzisiaj możesz wprowadzić do diety dziecka. Każdy z nich wzmocni jego odporność, oczyści organizm, doda energii, wesprze koncentrację i pamięć, czyli zapewni wszystko czego potrzebuje do prawidłowego rozwoju.

  • Jarmuż — możesz dorzucić go do koktajlu, ziemniaczanej zapiekanki albo zrobić z niego chipsy. Najlepiej, jakby codziennie pojawiał się w menu, bo jest uważany za najzdrowsze warzywo na świecie.
  • Brokuł — możesz przygotować z niego pyszną kremową zupę, dorzucić go do makaronowej zapiekanki albo do sałatki z kaszą gryczaną. Jest źródłem sulforafanu, jednego z najsilniejszych przeciwutleniaczy.
  • Owoce jagodowe — z łatwością je wprowadzisz do menu. Możesz zapiec je pod owsianą kruszonką, zrobić z nich lody, dorzucić do owsianki albo podawać surowe. Smakują w każdej wersji. To najzdrowsze z owoców, bo zawierają najwięcej różnorodnych antyoksydantów.
  • Orzechy włoskie — możesz dorzucić je do koktajlu, lodów ze zmrożonych bananów, a ze zmielonych możesz zrobić spód do ciasta. Są źródłem kwasów omega 3, których często brakuje w diecie.
  • Kurkuma — możesz dodawać ją do wszystkiego, a gdy pojawi się przeziębienie albo spadek formy, przygotuj złote mleko. Ma silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu poprawia funkcjonowanie całego organizmu.
  • Awokado — możesz dorzucić je do koktajlu albo przygotować pyszny mus czekoladowy. To prawdziwa odżywcza bomba, nasycona zdrowymi tłuszczami.
  • Soczewica — możesz przygotować z niej kotlety, które będą podstawą zdrowych burgerów albo aromatyczny sos do spaghetti.
  • Pestki dyni — możesz dorzucić je do domowej granoli albo koktajlu. Zmielone mogą być spodem do ciasta.
  • Komosa ryżowa — przepisy z komosą znajdziesz w darmowym ebooku.
  • Siemię lniane — możesz przygotować z niego lniane krakersy, dorzucić do owsianki albo zmielonym posypywać każdą potrawę.

Więcej informacji o diecie wegetariańskiej znajdziesz w moich postach

Możesz też pobrać przykładowy jadłospis dla przedszkolaka na diecie wege. Znajdziesz w nim posiłki na 5 dni bez mięsa, bez ryb, z ograniczeniem nabiału.

Jeśli chcesz się nauczyć komponować dietę wegetariańską, która będzie zdrowa i zbilansowana, zapisz się na konsultację.