Odporność dzieci

Odporność dzieci to dla nas, rodziców, bardzo ważny temat. Przecież każda z nas chce, żeby nasze dziecko było zdrowe uśmiechnięte i pełne energii do nauki i zabawy.

Jeżeli chodzi o wszelkie choroby żłobkowo-przedszkolne i przede wszystkim zapobieganie im, to doświadczenie bardzo wyraźnie pokazało mi, co się tutaj liczy najbardziej. Nie sterty leków z apteki (a w szczególności antybiotyków), ale przede wszystkim to, co ląduje na talerzu dziecka! W profilaktyce chorób i w ich leczeniu zawsze w pierwszej kolejności powinny być wzięte pod lupę nawyki żywieniowe, zanim sięgnie się po farmaceutyki.

Organizm dziecka będzie w stanie walczyć z bakteriami i wirusami tylko wtedy, gdy zadbamy o jego dobre przygotowanie. Co to oznacza? To oznacza, że musimy zadbać o to, żeby był odpowiednio odżywiony i nasycony pełnowartościowymi składnikami odżywczymi, które zapewnią mu prawidłowe funkcjonowanie i odpowiednią regenerację. Dlatego zanim jakiś produkt wyląduje na talerzu Twojego dziecko, zastanów się czy zawiera substancje wspierające układ odpornościowy czy wręcz przeciwnie — będzie rujnował jego zdrowie.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Żeby układ odpornościowy Twojego dziecka funkcjonował prawidłowo, czyli, żeby chronił je przed bakteriami, wirusami, toksynami z zewnątrz musi codziennie otrzymać pełnowartościowe posiłki składające się z:

  • białka odpowiedniej jakości
  • węglowodanów w odpowiedniej postaci
  • błonnika
  • zdrowych tłuszczów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3
  • witamin (D, C, A, E, K i z grupy B) (!!!)
  • mikroelementów (w szczególności cynku, selenu, żelaza) (!!!)
  • rutyny
  • wody

Zdrowy jadłospis, czyli jaki?

Za pomocą właściwej diety i stylu życia można utrzymać swój system immunologiczny sprawny, w stanie najwyższej gotowości. W przypadku układu odpornościowego stwierdzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć jest bardzo prawdziwe.

Zdrowy, odpowiednio zbilansowany jadłospis powinien w określonej puli kalorii, jaką mamy do wykorzystania każdego dnia, zawierać, jak najwięcej składników odżywczych –- witamin, mikro i makroelementów, antyoksydantów. To one pełnią kluczową rolę dla prawidłowego funkcjonowania organizmu!

Trzeba pamiętać też o tym, że jadłospis dziecka powinien również zawierać odpowiednie ilości białka, węglowodanów i tłuszczów oraz witamin i mikro- oraz makroelementów. Zalecane ilości są uzależnione od wieku, płci i wagi dziecka. Dlatego najlepiej dobierać je indywidualnie.

Jadłospis dziecka powinien:

  • składać się z 5 posiłków w ciągu dnia
  • zakładać śniadanie po przebudzeniu (zawsze)
  • zakładać drugie śniadanie
  • zakładać ostatni posiłek 2–3 godziny przed snem
  • składać się z różnorodnych posiłków (kolorowych, przyciągających uwagę)
  • składać się z posiłków przygotowywanych z produktów sezonowych – super zabawą i możliwością ciekawego spędzenia czasu są zakupy w warzywniaku czy wspólne przygotowywanie posiłków
  • pamiętać o probiotykach i prebiotykach (ważne!)

Co powinno znaleźć się na talerzu?

  • warzywa — zielone liściaste (szpinak, rukola, jarmuż, sałata rzymska, roszponka, itp.), kapustowate (kalafior, brokuł, brukselka, kapusta biała, kapusta pekińska, itp.), kiszonki, pozostałe warzywa (marchewka, papryka, bataty, buraki, seler, pomidory, ogórki, bakłażany)
  • owoce — jagodowe (borówki, maliny, truskawki, jagody, jeżyny, wiśnie, czereśnie, itp.), jabłka, gruszki, śliwki, cytrusy, daktyle, banany
  • produkty pełnoziarniste — płatki owsiane, kasza jęczmienna, kasza gryczana, kasza jaglana, komosa ryżowa, amarantus, dziki ryż, chleb żytni, makaron pełnoziarnisty
  • zdrowe białko — zielone warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona, produkty pełnoziarniste, jajka
  • zdrowe tłuszcze — surowe orzechy (włoskie, nerkowca, migdały, laskowe, pistacje), pestki i nasiona (pestki dyni, pestki słonecznika), siemię lniane, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z czarnuszki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wzmocnić odporność dziecka i co robić, gdy dopadnie was infekcja, zapisz się na konsultację żywieniową.