fbpx

Detoks cukrowy

Cukier to plaga naszych czasów. To substancja obca dla organizmu, a jej nadmiar utrudnia życie i prowadzi do poważnych chorób. Tymczasem, prawdopodobnie jesz jej bardzo dużo każdego dnia. Dzieje się tak z kilku powodów.

Po pierwsze cukier uzależnia tak samo, jak inne używki. Dlatego dobre chęci i silna wola zwyczajnie nie wystarczą, żeby się od niego uwolnić. Twój mózg stale domaga się tych cukrowych strzałów, bo doskonale pamięta, że sprawiają mu przyjemność i dają szczęście, przynajmniej na chwilę.

Po drugie cukier jest powszechnie akceptowany i sama zostałaś od niego uzależniona już jako dziecko. To właśnie słodycze pojawiały się w paczkach od Mikołaja, na przyjęciach urodzinowych, żeby sprawić radość, na zakończenie roku za dobre oceny, po wizycie u lekarza za brak płaczu, w przedszkolu za dobre zachowanie i w wielu innych sytuacjach. Cukier nadal jest traktowany, jako coś normalnego. A każda wzmianka o tym, że jest niezdrowy i nie powinno się go jeść, jest traktowana jako wymysł i zbywana machnięciem ręki. Już nawet nie chce mi się liczyć ile razy sama słyszałam komentarze w stylu ‘przecież wszystko jest dla ludzi’ albo że ‘dzieciom nie można odbierać słodkiego dzieciństwa’.

Po trzecie cukier zalewa Cię z każdej strony. Uśmiechnięte rodziny zachęcają w reklamach do kupowania słodyczy, sklepowe półki się od nich uginają, kawiarenki w pracy oferują słodkości, automaty ze słodyczami są nawet w szpitalu. Cukier znajdziesz w lekarstwach i w produktach, których nawet byś o to nie podejrzewała i które jesz codziennie. Sprawdź keczup, musztardę, gotowy sos pomidorowy, warzywa konserwowe w puszkach, gotowe musli, jogurt owocowy, płatki kukurydziane, mleko roślinne, a odkryjesz w nich cukier.

Do czego prowadzi objadanie się słodyczami?

Gdy jesz za dużo cukru, Twój organizm jest stale przeciążony i pracuje na najwyższych obrotach. Nie ma czasu na oczyszczanie się i regenerację. Nie reaguje na hormony, w szczególności insulinę i leptynę, co prowadzi do nadwagi i cukrzycy, a w konsekwencji do poważnych chorób, takich jak nowotwory, zawał serca, udary czy choroby degeneracyjne mózgu. To przez cukier jesz bez ograniczeń i stale czujesz się głodna, popołudniami zasypiasz na stojąco i musisz ratować się kolejną kawą albo ciastkiem, jesteś non stop zmęczona, częściej i dłużej chorujesz, rano wstajesz zmęczona, twoja skóra jest matowa i szybciej się starzeje, trudno jest Ci się skupić i uczyć nowych rzeczy, masz zmienne nastroje. Czy zauważyłaś te objawy u siebie?

Dlaczego tak ciężko jest Ci zrezygnować z jedzenia słodyczy?

Prawda jest taka, że uwielbiamy słodki smak. Dawno, dawno temu oznaczał on bezpieczne źródło energii, które zapewniało przetrwanie. Kiedy jedliśmy coś słodkiego, mózgowe neuroprzekaźniki, wysyłały sygnał przyjemności i satysfakcji,  które z kolei pozwalały nam zapamiętać, że był to dobry wybór. Jednak wtedy te słodkie produkty sprawiały, że nasz organizm był również dobrze odżywiony.

Teraz sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Sygnały przyjemności i satysfakcji dalej są przekazywane. Są one nawet silniejsze niż kiedyś. Jednak produkty, które je wywołują, nie są już dobrymi źródłami składników pokarmowych. Nieprzetworzone produkty, dobre dla naszego zdrowia, zostały pozbawione wody, błonnika, składników odżywczych, a wzbogacone substancjami słodzącymi, wzmacniaczami smaku, barwnikami i konserwantami. Wszystko po to, żeby nasz mózg chciał po nie wrócić i domagał się ich więcej i więcej.

Dlatego, gdy sięgasz po paczkę ciastek, ciężko ci zjeść tylko jedno. Każde z nich jest pełne cukru, ale brakuje mu sycących składników odżywczych. Po zjedzeniu jednego mózg uwalnia substancje, które sprawiają, że odczuwasz przyjemność i emocjonalną ulgę, przynajmniej przez chwilę. Ale organizm nie został odżywiony i nadal potrzebuje składników, które go nasycą. Do tego insulina zbiła już wysoki poziom cukru we krwi i pojawiło się uczucie gwałtownego głodu. I dlatego właśnie sięgasz po kolejne ciastko, i nim się zorientujesz cała paczka znika.

Czy masz problem z cukrem?

Często jest tak, że myślisz, że problem z cukrem cię nie dotyczy. Dzieje się to dlatego, że nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele jesz go w ciągu dnia, jak bardzo wpływa on na twoje samopoczucie i zachowanie. Dlatego po prostu przyjrzyj się sobie i sprawdź czy problem z cukrem cię dotyczy czy nie. Pomocne będą poniższe pytania. Usiądź wygodnie i szczerze sobie na nie odpowiedz.

Czy czujesz, że nie zawsze potrafisz kontrolować potrzebę jedzenia słodyczy?
Czy wieczorami rzucasz się na czekoladę albo inne słodycze?
Czy jesz słodycze nawet, gdy nie jesteś głodna?
Czy jesz słodycze, aby poradzić sobie ze stresem i odzyskać spokój, pocieszyć się albo nagrodzić na przykład po trudnym dniu w pracy?
Czy masz ochotę na coś słodkiego po każdym posiłku?
Czy popołudniu odczuwasz spadek energii i zmęczenie?
Czy trudno jest Ci się powstrzymać przed kupieniem czegoś słodkiego, gdy robisz zakupy?
Czy z trudnością powstrzymujesz się przed jedzeniem słodyczy podczas przerw w pracy, a do kawy to już po prostu musisz zjeść coś słodkiego?
Czy często chorujesz lub jesteś przeziębiona?
Czy trudno Ci przerwać jedzenie słodyczy, gdy już zaczniesz? I zamiast jednej kostki czekolady zjadasz całą tabliczkę.
Czy mimo, że chcesz to nie potrafisz sobie odmówić posłodzenia cukrem kawy albo herbaty?
Czy codziennie wypijasz gazowany napój lub inny napój słodzony?
Czy jesteś poddenerwowana lub smutna i ciężko jest Ci się skupić na wykonywanym zadaniu, gdy nie możesz zjeść czegoś słodkiego?

Jeśli odpowiedziałaś tak na więcej niż trzy pytania, to oznacza, że prawdopodobnie w twoim życiu jest za dużo cukru. To jest ta zła wiadomość. Dobra jest taka, że zawsze możesz coś z tym zrobić. A ja jestem tutaj, żeby ci w tym pomóc.


Poczytaj jeszcze

Chcesz działać od razu?
Potrzebujesz pomocy w bezbolesnym przejściu przez detoks cukrowy?
Zapisz się na indywidualną konsultację dietetyczną!

A tutaj mam coś jeszcze dla Ciebie!

.