fbpx

Zdrowe nawyki żywieniowe, od których warto zacząć

Dbanie o zdrowe nawyki żywieniowe jest tak samo ważne, jak jedzenie zdrowych posiłków. Bo nawet, gdy masz dokładnie rozplanowane swoje menu i tak niektóre sytuacje mogą sprawić, że zjesz coś, co Ci po prostu nie służy. Zarwana nocka, wymagający projekt czy kłótnia z mężem i Twój mózg będzie szukał ukojenia. Jeśli do tej pory znajdował je w czekoladzie czy lodach, tym razem będzie tak samo. Działa po prostu nawykowo. Dlatego właśnie zdrowe nawyki żywieniowe są takie ważne.

Jak ogarnąć nawyki żywieniowe?

Po pierwsze, zwróć na nie uwagę. Zauważ i wypisz te nawyki, które Ci nie służą. Które sprawiają, że jesz więcej niż potrzebujesz, że jesz wtedy, gdy nie jesteś głodna, że jesz słodycze albo słone przekąski. 

Po drugie, sprawdź kiedy te nawyki się pojawiają albo co je wywołuje. Może to być na przykład pobudka, wejście do kuchni, tankowanie na stacji benzynowej, jazda autem albo za dużo stresu i napięcia, za mało wypitej wody, za mało ruchu, nieprzespana noc.

I po trzecie, wymień nawyki, które Ci nie służą na te zdrowsze.

Pamiętaj, że Twoje nawyki nie są wykute w kamieniu. Codziennie możesz zacząć je zmieniać. Wszystko zależy od tego, jak bardzo te zdrowsze nawyki są dla Ciebie ważne i kim chcesz się stać dzięki nim. Czy chcesz być kobietą, której ciężko się skoncentrować, a popołudniami zasypia na stojąco? Czy może jednak wolisz być kobietą, która dba o swoje zdrowie, mam mnóstwo energii i dzięki temu osiąga swoje cele? Tutaj wszystko zależy od Ciebie!

5 nawyków żywieniowych, które pomogą Ci zdrowo schudnąć

Tutaj znajdziesz listę zdrowych nawyków żywieniowych, od których możesz zacząć. Wybierz sobie jeden, ten który przemawia do Ciebie najbardziej i działaj z nim przez kilka tygodni. Sama się przekonasz, że z czasem wprowadzisz wszystkie, i to szybciej niż myślisz.

Zadbaj o przynajmniej 12h przerwę w jedzeniu

Każdy kęs, który zjadasz wymaga od Twojego ciała olbrzymich nakładów energii i pracy. Dlatego, gdy non stop coś podjadasz albo, gdy przerwy między posiłkami są krótkie, Twój przewód pokarmowy nie ma kiedy porządnie się oczyścić, wchłanianie substancji odżywczych jest zaburzone, a regeneracja i naprawa organizmu mało efektywna. Dlatego te minimum 12 godzin bez jedzenia jest takie ważne. Dzięki tej nocnej przerwie Twój organizm nie jest zajęty trawieniem i wchłanianiem. Ma czas i zasoby na regenerację. Dlatego, dzień zaczniesz wyspana i pełna energii. Poprawi się Twoja pamięć, koncentracja, pozbędziesz się ‘waty’ w głowie. Poprawi się też wrażliwość Twoich komórek na insulinę, czyli skończą się napady głodu, czy chęć na słodkie.

Planuj swoje posiłki

Jak dla mnie (i moich klientek) to jeden z kluczowych nawyków, który sprawia, że zdrowsze jedzenie staje się znacznie łatwiejsze. Im więcej planowania posiłków tym mniej podjadania słodyczy i niezdrowych przekąsek, zastanawiania się ‚co mam dzisiaj ugotować na obiad?’, stania w korkach i kolejkach, przetrząsania szafek. Na początek wystarczy Ci kartka i długopis. Po prostu usiądź i zaplanuj swoje posiłki na kilka dni do przodu.

Do picia wybieraj wodę

To zdecydowanie najtańszy i najprostszy nawyk, który przynosi wielkie efekty. Twoje ciało w większości składa się z wody, nic dziwnego, że potrzebuje jej do prawidłowego funkcjonowania. Chcesz mieć jędrną, oczyszczoną skórę, chcesz lepiej trawić, mieć więcej energii, unikać zmęczenia i bólu głowy, lepiej spać i się regenerować to pij wodę. Przygotuj sobie butelkę z wodą i miej ją w zasięgu wzroku przez cały dzień.

Zjedz jedną zieloną sałatka dziennie

Zielone warzywa liściaste to najzdrowsze z warzyw. Cudownie odżywią ciało, bo są pełne witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika. Dzięki temu mają potężne właściwości zdrowotne. A do tego cudownie tłumią ochotę na słodkie. Udowodniono, że kiedy kobiety spożywały sałatkę jako pierwsze danie albo dostawały ją razem z daniem głównym, zjadały mniej kalorii podczas reszty posiłku i rzadziej sięgały po deser. 

Ruszaj się codziennie

Codzienna aktywność fizyczna ma moc. Ale od razu zaznaczam, że nie musisz wyciskać potów na siłowni, której nienawidzisz, bo chcesz schudnąć. Absolutnie nie! Dopasuj aktywność fizyczną do siebie. Wybierz to, co sprawia Ci frajdę i zadbaj o ruch przy okazji. Masz całe mnóstwo możliwości!

Co dalej?

Sama widzisz, że zdrowe nawyki żywieniowe są ważne i na spokojnie możesz je wprowadzić do swojego życia. Zacznij od wyłapania tych, które Ci nie służą, a następnie stopniowo wprowadzaj te zdrowsze. Jestem pewna, że szybko poczujesz różnicę!

A tutaj coś jeszcze dla Ciebie!

Ogarnianie zdrowszych nawyków żywieniowych możesz też zacząć od planowania pożywnych i pysznych śniadań. Pobierz bezpłatnego ebooka i działaj!

śniadania do pokochania
.